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Ausbremsen: Maßnahmen und Evidenz (4/10)

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  • Ausbremsen: Maßnahmen und Evidenz (4/10)

    "Be fast, have no regrets”- Schnelligkeit ist wichtiger als Perfektion: So die Botschaft des von WHO-Exekutivdirektor Mike Ryan zu Beginn der Pandemie. Wie gut einzelne Maßnahmen wirken, lässt sich oft gar nicht sofort sagen. Doch mittlerweile gibt es auch Forschungsdaten dazu. Die Wissenschaftsjournalistinnen Daniela Remus und Korinna Hennig fragen in dieser Folge: Wie viel Evidenz gibt es für die Wirksamkeit von Maskentragen, Kontaktreduktion und Teststrategien? Und wie viel wäre nötig, um in einer nächsten Pandemie gezielter handeln zu können? Denn: Das wichtigste Element einer Pandemie ist der Mensch, sagt der Modellierer Dirk Brockmann: “Davon ernährt sich das Virus. Das Virus ernährt sich von unseren Kontakten.” Er rechnet vor, warum im Zweifel schon die Halbierung von Gruppen dazu führen kann, dass wir nur noch ein Viertel so viele Ansteckungsmöglichkeiten haben. Außerdem in dieser Folge: Ein Besuch im Labor für Lüftungstechnik. Mit dabei auch die Forschenden Stefan Kluge, Christian Drosten, Jörg Meerpohl, Martin Kriegel, Philipp Wild, Berit Lange, Alice McHardy, Lars Schaade und Andrea Kießling.
    Royal Society, Studie Social Distancing and Lockdowns: https://royalsocietypublishing.org/d...rsta.2023.0132
    Alice McHardy, Helmholtz-Zentrum für Infektionsforschung Braunschweig, Studie zur Wirksamkeit nicht-pharmazeutischer Interventionen: https://www.nature.com/articles/s41467-024-48641-2
    Gutenberg-Gesundheitsstudie der Universitätsmedizin Mainz: https://www.unimedizin-mainz.de/ghs/willkommen.html
    Dänemark: Nationale Beobachtungskohortenstudie zu Krankenhaus- und Sterblichkeitsbelastung durch COVID-19 im Vergleich zu Influenza in Dänemark: https://www.thelancet.com/journals/l...806-5/fulltext
    Gemeinsame EU-Liste der COVID-19-Antigentests: https://health.ec.europa.eu/publicat...fLang=de#files
    Studie zur Wirksamkeit bevölkerungsweiter Antigen-Schnelltests auf die SARS-CoV-2-Prävalenz in der Slowakei (2021): https://www.science.org/doi/10.1126/science.abf9648
    Studie zu Auswirkungen freiwilliger Antigen-Schnelltests auf die Zahl von Krankenhauseinweisungen wegen Covid-19 aus Liverpool (2020):
    Objective To analyse the impact of voluntary rapid testing for SARS-CoV-2 antigen in Liverpool city on covid-19 related hospital admissions. Design Synthetic control analysis comparing hospital admissions for small areas in the intervention population with a group of control areas weighted to be similar for past covid-19 related hospital admission rates and sociodemographic factors. Setting Liverpool city, UK, 6 November 2020 to 2 January 2021, under the intervention of Covid-SMART (systematic meaningful asymptomatic repeated testing) voluntary, open access supervised self-testing with lateral flow devices, compared with control areas selected from the rest of England. Population General population of Liverpool (n=498 042) and a synthetic control population from the rest of England. Main outcome measure Weekly covid-19 related hospital admissions for neighbourhoods in England. Results The introduction of community testing was associated with a 43% (95% confidence interval 29% to 57%) reduction (146 (96 to 192) in total) in covid-19 related hospital admissions in Liverpool compared with the synthetic control population (non-adjacent set of neighbourhoods with aggregate trends in covid-19 hospital admissions similar to Liverpool) for the initial period of intensive testing with military assistance in national lockdown from 6 November to 3 December 2020. A 25% (11% to 35%) reduction (239 (104 to 333) in total) was estimated across the overall intervention period (6 November 2020 to 2 January 2021), involving fewer testing centres, before England’s national roll-out of community testing, after adjusting for regional differences in tiers of covid-19 restrictions from 3 December 2020 to 2 January 2021. Conclusions The city-wide pilot of community based asymptomatic testing for SARS-CoV-2 was associated with substantially reduced covid-19 related hospital admissions. Large scale asymptomatic rapid testing for SARS-CoV-2 could help reduce transmission and prevent hospital admissions. The small area covid-19 hospital admissions data were made available by NHS Digital under data sharing agreement DARS-NIC-16656-D9B5T-v3.10 and are available through application to NHS Digital. All other data are publicly accessible and code is available via the Liverpool City Region Civic Data Cooperative GitHub public repository ().

    Studie zu Testungen am Arbeitskontext im Schweizer Kanton Grisons (2022): https://www.nature.com/articles/s41598-022-23986-0
    Bundesministerium der Justiz: Unsere Grundrechte: https://www.bmj.de/DE/rechtsstaat_ko...chte_node.html
    Bundesministerium für Gesundheit - Gesetz zur Änderung des Infektionsschutzgesetzes (24.11.2021): https://www.bundesgesundheitsministe...ifsg-aend.html
    Entwurf für neues Epidemiegesetz: https://www.nomos-elibrary.de/10.577...eichnis?page=1

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